2017/12/04

Három nő, egyetlen sors ✦ Michael Cunningham - Az órák

Michael Cunningham – Az órák
[The Hours]

Íme a könyv, aminek kicsit sem élveztem az olvasását, de mégis megérte elolvasnom.

Ez így paradoxonnak hangozhat, de tényleg erről van szó. Cunningham díjnyertes regénye egyáltalán nem hosszú, egyáltalán nem bonyolult nyelvezetű vagy összetett cselekményű, mégis mondhatni szenvedtem vele, ééés ezek után mégis úgy csuktam be a könyvet, hogy azt éreztem: ez a könyv hozzám tett valamit. Örülök, hogy legyűrtem. De még egyszer nem fogom elolvasni.

Ha létezik olyan, hogy művészfilm, akkor miért ne létezne olyan is, hogy „művészkönyv”? Nos, számomra Az órák az volt. Nyomasztó és kissé elvont. De nagyon érdekes. És persze elgondolkoztató.





A könyv egyetlen nap cselekményét öleli fel, méghozzá három különböző nő szemszögéből, akik mind más-más időben élnek, és eleinte úgy tűnik, nem sok közös van bennük – azonban hamar rájövünk, hogy ha leásunk a lelkük legmélyére, akkor ijesztő hasonlóságokat találunk. A három nő közül az egyik maga Virginia Wolf, aki a történetben épp a Mrs. Dallowayt veti papírra, majd a második világháború után pillanthatunk be egy látszólag tökéletes háziasszony gondolataiba, aki épp az előbb említett regényt olvassa, és nem tud kiszakadni belőle, végül pedig megismerjük Clarissát, immáron a 20. század végén járva, aki épp egy haldokló barátjának szervez partit, és akit a férfi csak Mrs. Dallowaynak becéz. A közös pont tehát jól láthatóan Virginia Wolf regényéhez kötődik, de ennél sokkal durvább mélységekről van szó, ami összeköti a három nőt. És ezek a mélységek nem vidámak. Viszont nagyon is életszerűek, ettől lesz ennyire nyomasztó, és a maga furcsa módján szinte megindító a könyv.


A könyv alapvetően az emberi lélekről szól, az elkeseredettségről, kétségbeesésről, és a néma segélykiáltásról. Rém sok igazság van a sorok mögött, és a maga nehézkes módján, nagyon is át tudtam érezni helyenként. Ezzel együtt (vagy épp ezért?) nehezen haladtam vele, és nem tudtam elképzelni, hogy milyen lezárásra számíthatok – azonban Cunningham nagyon szépen megoldotta, a különböző sorsok szálai lenyűgözően összefonódtak a végén, én pedig valahol megkönnyebbülten, de mégis nehéz szívvel tettem le a regényt.

Egyébként a Jaffa Kiadó idén adta ki ezzel a csinos új borítóval a könyvet, ami szerintem remekül sikerült, nagyon kis trükkös ez a duplaborítós megoldás, és szerencsére abszolút táskabarát a könyv, úgyhogy könnyű magunkkal vinni bárhova.


Egyszer mindenképp ajánlom az elolvasását azoknak, akik nyitottak az ilyen mélységekre - rá kell hangolódni, de megéri.

„Valakinek meg kell halnia, hogy a többiek megbecsüljék az életet.”

3.5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése