2017/11/01

Feszes tempójú hazai krimi ✦ Szántó Dániel - Az üldözött

Szántó Dániel – Az üldözött

Szántó Dániel tavaly megjelent első regényénél, a Revansnál úgy fogalmaztam, hogy így néz ki egy magyar skandináv krimi. Nos, azóta elkészült a könyv folytatása, Az üldözött, én pedig ezúttal azt éreztem, hogy valahogy kiforrottabbá vált a stílus, hamarabb magával ragadott, és összességében én személy szerint jobban élveztem a második kötet olvasását.

Bár hibátlannak még mindig nem gondolom, szerintem érezhető a fejlődés, a korábban említett „magyar skandináv krimi” fíling megmaradt, és itt most annyira nem éreztem azt a bizonyos sokat akart a szarka, de nem bírta a farka-effektust.

Persze a műfaj attól lesz izgalmas, hogy kicsit elrugaszkodott a cselekménye, nem egészen tűnik reálisnak, hogy ilyenek történjenek, de mégis fontos megtartani valamiféle egyensúlyt, hogy ne érezzük úgy, hogy valami elborult és hiteltelen, véres mesét olvasunk. 


Nincs tehát könnyű dolga az ún. skandináv típusú krimik íróinak, és talán ezért sem vállalkoztak egyelőre túl sokan hasonlóra kis hazánkban (vagy csak én nem tudok róla?). Szántó Dániel azonban úgy gondolta, hogy egyik kedvenc műfajáról nem csak olvas, hanem ír is, ami igen dicséretes vállalkozás. Őszintén remélem, hogy nem adja fel, mert továbbra is azt gondolom, hogy kétségtelenül van benne potenciál, ugyanakkor még mindig bőven van hova fejlődni.

Ahogy azt a Revans esetében is kiemeltem, továbbra is nehezen tudok megbarátkozni a névválasztásokkal, ami számomra kissé ront a könyv hitelességén, mert nem hiszem, hogy túl életszerű lenne, hogy mindenkinek szuperegyedi neve van (az idősebb korosztályban is), sehol egy Béla, Józsi, Feri, vagy Géza – na de ez már az én egyéni hülyeségem. Ellenben Budapest különböző helyszínei remek érzékkel jelennek meg a könyvben, szinte láttam magam előtt a Népszínház utcában a menekülő Várnay Benettet. A regény cselekménye kifejezetten dinamikus, több nézőpontot is megismerünk, így pedig komplexebb képet kapunk. Egyébként picit talán túl sok is a különböző szemszögekből, néhány vonal így túlságosan félbehagyottnak tűnt számomra, de azért nem zavaróan.

Nagyon nehéz egyébként úgy értékelést írni erről a könyvről, hogy ne spoilerezzek az előző részből, hiszen nyilvánvalóan arra épül, így a cselekményről most kivételesen egyáltalán nem ejtenék szót. Akcióból és izgalomból mindenesetre nincs hiány, ahogyan a skandináv stílustól megszokott brutalitásból és véres részletekből sincs, bár ez most közel sem sikerült olyan durvára vagy gyomorforgatóra – ebben a tekintetben az előző rész szerintem keményebb volt, míg Az üldözött esetében a lélektani részletek kaptak inkább nagyobb hangsúlyt. Nyilván ez már ízlésfüggő, nekem speciel így szimpatikusabb volt.

Egyébként én azt gondolnám, hogy Az üldözött önmagában is megállja a helyét, tehát annak is érdekes lehet, aki nem olvasta az előző részt, ugyanis vannak utalások a könyvben arra vonatkozóan, hogy mi minden történt korábban, de azért, ha egy mód van rá, érdemes a Revanssal kezdeni, hiszen így kapjuk a legátfogóbb képet.

Szóval, röviden és tömören: aki szereti a pörgős és akciódús regényeket, érdeklődik a skandináv krimik iránt vagy csak megismerkedne a stílussal, bónuszban pedig támogatna egy szimpatikus hazai írót, annak feltétlenül ajánlom, hogy nézze meg magának közelebbről Szántó Dániel könyveit.

„Lepillantott a tenyerén futó vonalakra. Más volt. Vagy lehet, hogy csak ő látta másnak. Valahol azt olvasta, hogy a gyilkossággal az ember lelke több darabra is szakadhat, mivel ez egy természet ellen való cselekedet. Behunyta a szemét és szomorúan felidézte a régmúlt képeit. Ha van felsőbb hatalom, akkor vajon ugyanolyan elbírálás alá esik minden gyilkosság? Vagy a rossz embereket, az úgynevezett vadhajtásokat büntetlenül el lehet távolítani?”

erős 4/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése