2017/01/11

Dilemmák a hullámok hátán | Cserháti Éva - Palackposta

Cserháti Éva – Palackposta

Ismét egy meglehetősen különleges könyv került a kezembe, ezúttal Cserháti Éva jóvoltából, aki egy olyan regényt írt, amiről aztán még azután sem igazán tudtam eldönteni, hogy valójában micsoda, miután befejeztem. 
Ahogy az alcím fogalmaz: „Egy különös vitorlásregény” – nos, ennél pontosabb meghatározása nem is lehetne a könyvnek, ugyanis tényleg különös, és tényleg nagyon erősen - már-már a szakkönyvek határát súrolva - a vitorlázás áll középpontjában. Ezzel akkor sok újat mondtam, ugye?

Amúgy tudtátok, hogy a vitorlázás nem feltétlenül csak egy hobbi, hanem sokak számára életforma is? Én nem igazán. Vagy talán sosem elmélkedtem ezen, de a Palackpostának hála most már komoly ismereteket szerezhettem a témáról. Az ugyanis kétségtelenül átjön a könyvet forgatva, hogy a szerző nem pusztán szerelmese ennek a sportnak/életformának, hanem igazi tudósa is.

Engem bevallom, a vitorlázás abszolút hidegen hagy, de mégis kifejezetten élveztem, hogy ennyire alapos bepillantást nyerhetek ebbe a világba. Valahogy elvarázsolt egy kicsit, pedig a szó klasszikus értelmében semmi varázslatos nincs a könyvben. De hát pont ez az olvasás (egyik) szépsége, hogy megismerhetünk más világokat, kicsit kiléphetünk a saját környezetünkből - és lám-lám: nem is kell ehhez annyira messzire menni, hogy feltétlenül valami tündérekkel meg varázslatos lényekkel teletűzdelt fantasyt olvassunk. Néha elég ehhez egy vitorlás is.

A cselekmény maga egyébként elég egyszerű, a harmincas éveit taposó Petrával a középpontban, aki a jó harmincassal idősebb, és végtelenül idegesítő, okoskodó pasija kedvéért felhagyott a szárazföldi életmóddal és immáron öt éve egy vitorláshajón éli mindennapjait, folyamatosan változtatva lakcímüket. Ezúttal Korfun vesztegelnek (hahh, szeretnék én így vesztegelni), amikor a sokadik konfliktus kirobbanása után a férfinak távoznia kell egy időre, így Petra magára marad. Az élet azonban zajlik a kikötőben, Petra pedig egyre több embert, és egyre több történetet ismer meg, miközben akaratlanul is elő-előkerülnek múltjának darabkái, amelyeket próbál elnyomni.


Eközben párhuzamosan fut egy másik szál is – elsősorban csak a neten, aztán egyre jobban kifejlődik ez az irány. Az olvasó pedig sokáig nem tudja eldönteni, hogy ez vajon a Petra-történet másik oldala, vagy egy egészen másik sztori, vagy a kettőnek van valami köze egymáshoz?

Ami nekem kifejezetten tetszett a regényben, az az, hogy megjelennek olyan témák, mint a családon belüli erőszak, női egyenjogúság, illetve párkapcsolati konfliktusok. Maga a cselekmény részemről mondhatni eltörpül ezek mellett, számomra sokkal elgondolkoztatóbbak voltak ezek a részek.

Picit azért sajnálom, hogy - bár tetszett a nem túlságosan szájbarágós befejezés -, sok kérdés maradt nyitva, amikre a szerző utalt a regény során, és azt reméltem, hogy ezekre még visszatérünk. De nem igazán tértünk vissza. Ez okozott bennem némi hiányérzetet, de azért nem zavaróan.

Végezetül pedig, ha már regényről beszélünk, ne feledkezzünk meg egy fontos összetevőről: a hangulatról. Az a helyet, hogy lehet egy könyv bármennyire jó, ha a hangulata nem jön át. A Palackposta esetében azonban nagyon élveztem belemerülni ebbe az annyira nem is különböző, közben mégis teljesen más világba, sőt számomra talán ez volt az elsődleges erőssége, ami miatt végül pozitív benyomásokkal csuktam be a könyvet. Elfelejtettem a kinti mínuszokat, és ott voltam én is a mólón, szinte éreztem, ahogy barnulok pirulok a napsugarak alatt. Ebből kiindulva pedig kétféle szituációban tudnám ajánlani az olvasmányt: vagy akkor, amikor hideg-sötét-borongós az idő, mert átmelegíti az embert, vagy kánikulában, vízpart mellé. Lehetőleg egy vitorláson olvasgatva.


Nem, még mindig nem egészen tudom, mi volt ez a könyv. Olvastam már jobbat is. Nem tartogatott túl nagy meglepetéseket. Mégis: annyira jól esett belemerülni. Azt hiszem, jókor találkoztam a könyvvel, ez a titka. Tetszett, nincs ezen mit ragozni.

„Az anyanyelv sok mindent elárul, és sokkal hamarabb megbélyegez.”

motiváló 4/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése