2016/02/07

Könyvértékelő: Ruta Sepetys - Kalitkába zárt álmok

Ruta Sepetys – Kalitkába zárt álmok
[Out of the Easy]

Tyűűha… Az a helyzet, hogy egész más elvárásokkal kezdtem bele a könyvbe - és végül sokkal többet adott, mint amit vártam.

Bár a magyar címválasztás elsőre talán nem ezt sugallja, ez mégis egy nagyon különleges könyv. Tényleg. Viszonylag ritkán teszek ilyet, de impulzusvásárlás eredményeként került hozzám, és sokáig csak pakolgattam ide-oda a polcomon, valahogy mindig más könyv után nyúltam. Azt gondoltam, hogy majd kapok egy talán túlságosan tiniregénybe hajló történetet, jópofa New Orleans-i hangulattal, meg kissé bugyutácska cselekménnyel. És ó, de előítéletes voltam! Tudtom nélkül egy igazi drágakőre bukkantam. A sors iróniája, hogy még maga a könyv is megmondta: „Néha elindulunk egy úton úgy, hogy azt hisszük, egy irányba visz, és valahol egészen másutt kötünk ki. De ez jól van így. A lényeg, hogy elinduljunk.

Főszereplőnk Josie, egy tizenhét éves irodalomszerető lány, aki New Orleans zűrös francia negyedében él egy aprócska könyvesbolt feletti szobában. Eleve megbélyegzettként született, egy prostituált lányaként – aki igazán példamutató anyaként ott próbálja megkeseríteni lánya életét, ahol csak tudja - és egész életében ahhoz volt szokva, hogy az emberek a háta mögött sutyorognak, lenézik, és megvetik. Egyedül a „fogadott családja” fogadja őt el: a bordélyház-tulajdonos Willie, aki kívülről kemény, de mindig ott áll Josie mellett, ahogyan Kokszos, a bordély sofőrje, a könyvesbolt tulajdonosa és fia, Patrick, valamint a helyi autószerelő, Jesse is. Na és természetesen a regény során további szereplők kerülnek elő, akik valamilyen módon a lány életének részesei lesznek.
Josie mindannak ellenére, hogy élete tele van megpróbáltatásokkal, nem adja fel, és mindent megtesz annak érdekében, hogy az elismert Smith Főiskolára járhasson. Mintha az egész világ összeesküdött volna ellene, ahogy történik vele valami jó, az élet aztán kegyetlenül elveszi.

Az egész könyv hihetetlenül olvasmányos, csak úgy faltam a sorokat, teljesen beszippantott.  Habár a cselekmény is kétségkívül izgalmas és érdekes, mégis maga a hangulat volt az, ami annyira magával ragadott, hogy csak lestem. Na meg a remek karakterek, akiket lehet imádni vagy utálni, de az biztos, hogy nem maradnak közömbösek az olvasó számára.

Némi románc is helyet kapott a történetben, a könyv közepe táján picit meg is ijedtem, hogy na innentől az egész szenvedős-csöpögős lesz, de szerencsére nem így történt. Nagyon ügyesen vegyítette bele az írónő, egyáltalán nem éreztem azt, hogy túl sok lenne, pedig az ilyesmire érzékeny vagyok. És be kell látnom, hogy enélkül a szál nélkül hiányérzetünk támadt volna.

Ruta Sepetys fogta az összetevőket - New Orleans, ötvenes évek, bordélyházak, nyomor, kilátástalanság, - és valami nagyon is szerethetőt gyúrt belőlük.
Egyszerűen nem akartam kiszakadni ebből a sajátos világból, a könyv végén kissé nehéz szívvel vettem búcsút a szereplőktől.


4.5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése